Lectură de 5 minute

11 Feb 2021 - Interviuri și Analize

Leszek Wacirz, Nestlé: “Crește achiziția planificată, iar consumatorii preferă formatele de familie, promoțiile și programele de fidelizare”

Andra Imbrea

Pandemia și economia de tip low-touch schimbă comportamentul consumatorilor, spune Leszek Wacirz, country manager Nestlé România. Acesta a povestit pentru retail.ro despre creșterea anumitor categorii de produse în 2020, precum alimentele pentru sugarii, hrana pentru pisici sau capsulele de cafea, dar și despre noile comportamente de achiziție și tendințele globale din FMCG în contextul pandemiei.

“Prima jumătate a acestui an va fi cel puțin la fel de dificilă ca 2020 și vom înfrunta în continuare pandemia, criza economică și, probabil, numeroase mișcări sociale. Dar cea mai mare provocare va fi economia low-touch, caracterizată de interacțiune minimă, măsuri de sănătate și siguranță, noi comportamente umane și schimbări permanente ale industriei. Cu toate acestea, sunt un optimist din fire și sunt încrezător că toți vom putea ieși mai puternici și mai empatici față de cei din jurul nostru”, spune Leszek Wacirz.

“Este vizibil faptul că achiziția planificată crește în atenția consumatorilor, care achiziționează adesea formate de familie. Tot mai mulți clienți vin cu o listă de cumpărături predefinită, pentru a reduce timpul petrecut în magazine. Clienții au tendința de a alege promoțiile și programele de fidelizare, un aspect firesc în contextul situației actuale. Mai mult decât atât, tendința globală este de a acoperi lipsa de interacțiune prin soluții digitale și măsuri extinse de siguranță”.

Leszek Wacirz, care se află la conducerea Nestlé România din 2017, spune că a putut observa o creștere temporară pentru categorii precum alimentele pentru sugari, cerealele pentru micul dejun, produse culinare sau capsule de cafea. De altfel, în cadrul Nestle România, cele mai performante divizii și categorii au fost alimentele, hrana pentru animale sub divizia Purina PetCare, cafeaua și Nestlé Health Science, care au continuat să raporteze creșteri, cu un avânt puternic în toate celelalte categorii.

Creșterea acestora a putut compensa pierderea suferită de Nestle pe divizia out-of-home, cauzată de închiderea HoReCa, ceea ce a dus la o scădere de două cifre a vânzărilor. “Cu toate acestea, în ciuda dificultăților, ne-am adaptat strategia foarte repede și am făcut tot posibilul pentru a ne atinge obiectivele. Reziliența business-ului nostru este dată de portofoliul nostru variat care a permis compensarea scăderii înregistrate de divizia out-of-home, permițându-ne o creștere la nivel local în același registru cu rezultatele EMENA”, explică Leszek Wacirz.

Citeste si:
Grupul Aaylex, producătorul Cocorico, a înregistrat afaceri de aproape 160 de milioane de lei, în primele 3 luni din 2021

Nestlé România face parte din zona EMENA, care a înregistrat o creștere medie de o singură cifră de 2,9% în al treilea trimestru și vânzări de 15 miliarde franci.

Ce a schimbat pandemia și ce urmează 

Managerul Nestlé România explică cum românii au trecut de la comportamentul de depozitare de la începutul pandemiei, care a inclus și o orientare către produsele alimentare de bază și către cele cu durată mare de viață la raft, în special către cele care vin în formate mari sau de tip multi-pack, la o relaxare și o revenire la comportamentul obișnuit de achiziție în lunile de vară. 

“Atât dinamica locală, cât și cea globală a comportamentului clienților arată o trecere de la comerțul tradițional offline la comerțul digital, comerțul electronic căpătând un avânt uriaș în timpul crizei COVID. Acest lucru generează, de asemenea, deschiderea și apetitul consumatorilor față de consumul pentru prima dată a anumitor produse.”, spune Leszek Wacirz.

Vezi și: Pandemia nu schimbă planurile Nestle. Compania și-a sprijinit furnizorii din HoReCa cu 4 milioane de lei

Citeste si:
dEpurtat.ro vrea să se extindă pe piețele din Bulgaria, Grecia și Ungaria

În ceea ce privește extinderea portofoliului, poate cea mai ambițioasă lansare din 2020 a producătorului a fost gama de cafea Starbucks prin care Nestle a ajuns să acopere toate segmentele de cafea, atât cele destinate consumului acasă, cât și în afară. Alte produse noi lansate în anul pandemic au fost bazele lichide pentru mâncăruri Maggi Marketplace, gama de produse de cofetărie L'Atelier, precum și noi sortimente din gama Purina Gourment, Kit Kat, Nesquik, Cheerios sau After Eight. 

“Într-adevăr, categoriile de dulcuri și cafea out-of-home au înregistrat scăderi ale vânzărilor, reflectând expunerea lor ridicată la canalele din afara casei și consumul on-the-go. Din cauza situației generale cu care ne confruntăm cu toții, principala provocare a fost cum să ajungem la consumatori, deoarece am observat tendința de achiziție a cafelei din magazine sau online și prepararea acesteia acasă. Am reușit să venim în întâmpinarea acestei nevoi prin intermediul noilor espressoare și parteneriatului cu Starbucks. Segmentul de capsule de cafea a înregistrat, de asemenea, o creștere semnificativă în 2020, cu o creștere de două cifre, acomodând noile comportamente generate de pandemie”, explică Leszek Wacirz.

Planurile producătorului FMCG pentru 2021, în care împlinește 25 de ani de existență pe piață locală prevâd extinderea portofoliului de produse, dar și reinterarea angajamentului de a asigura buna funcționare a lanțului de aprovizionare, investiții și parteneriate. "Vom continua să investim în portofoliul din România prin lansări de rețete noi, precum și relansări de produse și, de asemenea, în sprijinirea și construirea comunității locale. În ceea ce privește investițiile de business în producție, niciodată nu spunem niciodată! Căutăm în permanență oportunități locale pentru investiții, însă nu există un plan imediat de acțiune în acest sens", încheie Leszek Wacirz.

Te-ar putea interesa și: Nestlé a investit peste 320 milioane de euro în Nescafe Plan

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Leszek Wacirz, Nestlé: “Crește achiziția planificată, iar consumatorii preferă formatele de familie, promoțiile și programele de fidelizare”