Lectură de 9 minute

16 Sep 2021 - Interviuri și Analize

Fabricat tradițional în România cu fire gigant de lână merinos: afacerea Kardelia din Brașov cu pături, perne și pulovere

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Povestea firelor din lână merinos a început în iarna anului 2017, atunci când Tatiana Ursu a văzut o fotografie cu o pătură din fire gigant și a descoperit că este interesată de materialul din care este făcut. Cum din primele căutări nu a reușit să afle cât costă și nu a găsit nimic în România, s-a hotărât să facă propriile pături din fire gigant și să își deschidă o afacere în Brașov. 

Tatiana Ursu nu a mai ținut andrelele în mână până la fondarea brandului Kardelia, având studii în vânzări și marketing online. Însă, din curiozitate, a fondat Kardelia, un brand cu pături, fulare, pulovere și perne decorative din fire gigant, foarte solicitate, în special, pentru cadouri în sezonul sărbătorilor de iarnă.

Tatiana și-a deschis atelierul din Brașov în urma unei investiții obținute printr-o finanțare StartUp Nation de 39.000 de euro și o investiție de 2.000 de euro din fonduri proprii pentru cumpărarea primelor fire gigant.

Spațiul comercial este al părinților mei și atunci nu am cheltuieli de investiție, dar dacă aș lua în calcul că am și un spațiu comercial al meu ar însemna încă 50.000 de euro. Per total sunt 100.000 de euro, daca ai nevoie și de spațiu comercial, dacă nu, aproximativ 50.000 de euro. Mi-am luat o mașină de cusut, o stație de călcat, am investit și în partea de birotică, imprimantă, laptop și alte lucruri ca să pot amenaja un mic spațiu și un mic magazin'', spune fondatoarea.

Cum nu știa să împletească deloc a învățat de la zero. A petrecut un an întreg pentru a învăța tehnicile de croitorie și pentru a face primele produse din fire gigant. Afacerea a întâmpinat mici dificultăți în ceea ce privește importul de materiale la începutul pandemiei, dar, o întâmplare fericită a făcut ca o fabrică din România să audă de afacerea ei și să îi propună o colaborare.

,,Am învățat singură''

Tatiana a fost motivată și a avut și sprijinul soțului în ceea ce privește importul de materiale pentru primele pături și fulare Kardelia. În acest moment, fondatoarea afacerii colaborează și ia materia primă de la o fabrică din România, dar în primii ani de activitate colabora cu fabrici din Asia, motiv pentru care aștepta materialele timp de două luni.

,,Tot ce ține de creație am învățat singură, am găsit două mari companii, una în Ucraina și una in Statele Unite care făceau acest lucru și puteam să mă inspir și dintr-o parte și din alta. Am accesat filmulețele și tutorialele lor și am cumpărat și învățat tot ce am putut să găsesc, tot ce ține de partea de producție în sine. O parte de business, marketing, management au fost din facultate, pentru că studiile mele sunt cumva complementare cu acest domeniu și jumătate este experiența din joburile anterioare'', povestește Tatiana Ursu.

Primele produse Kardelia au fost păturile, care sunt și cele mai populare și cele mai plăcute pe platformele de socializare. Apoi au urmat fularele, pernele care au același stil de împletitură ca cel al păturilor, dar mai nou sunt și puloverele, care sunt dintr-un fir mai subțire pentru a putea fi purtat.

,,Lucrez cu fir natural, lână naturală merinos. Este cea mai fină și cea mai scumpă lână din câte există, am mai lucrat și cu altceva și mai am pe stoc și fire sintetice, acrilice, care seamănă foarte mult ca și aspect, dar nu este la fel de moale și pufoasă, iar la atingere este clar că este altceva'', povestește Tatiana Ursu.

Kardelia a cunoscut dezvoltarea în pandemie

Anul 2020 a fost mai bun decât 2019 pentru Kardelia, în ciuda pandemiei. Anii afacerii sunt calculați în funcție de sezon, astfel încât munca Tatianei începe în septembrie și se termină înainte de Paște. Sezonul cald este liber pentru fondatoare, însă în sezonul rece începe munca, iar cele mai căutate produse sunt păturile.

,,Sezonul de iarnă 2020-2021 a fost cel mai profitabil din câte am avut. Chiar am avut și clienți corporate care au vrut să facă cadou partenerilor, angajaților, ceva drăguț de Crăciun și nu mai voiau coșurile tradiționale cu produse tradiționale cu cozonac și vin și au comandat astfel de pături mici pe care le-au făcut cadou. Probabil s-a stat mult în casă și se dorea mult sentimentul de cozy, confort'', explică Tatiana Ursu.

Produsele Kardelia se comercializează online în toată țara, dar fondatoarea primește comenzi și din Germania și Austria, iar în țară o mare parte din produse merg către București. Tatiana își comercializează produsele și în cadrul târgurilor hand-made la care participa fizic înainte de pandemie și la care urmează să participe și toamna aceasta.

,,Nu m-am gândit să îmi deschid și magazine fizice în țară. Am încercat să dau către mai multe magazine, am avut câte două sau trei încercări de a trimite produse către magazine care aveau tot felul de decorațiuni, mobilă, care erau cumva complementare. Dar nu a funcționat treaba, pentru că nișa în care activăm este de personalizare, iar clientul își dorește o anumită culoare, o anumită dimensiune,îin două sau trei culori, suplimentar mai vrea și o pernă'', explică fondatoarea Kardelia.

Comenzile sunt, în mare parte, din site, astfel încât pot ajunge la una sau două pe săptămână sau 5-6 pe zi în preajma sezonului rece și sezonul cadourilor.

,,Nu pare foarte mult, dar ca volum de muncă ar fi enorm să am cinci comenzi pe zi non-stop, pentru că toate aceste produse le fac manual. Nu mai am angajați care să mă ajute în procesul de producție în sine, care să pună mâna pe fire și să împletească. Tot procesul de producție-împletire este doar din mâna mea și atunci fizic nu aș avea cum să fac 20 de pulovere pe zi, pentru că îmi ia o zi și jumătate să fac unul'', explică Tatiana.

Fondatoarea are un coleg pe partea administrativă și pentru căratul și ambalatul produselor și mărturisește că a luat în calcul să mai angajeze pe cineva pe partea de croitorie. Tatiana vrea să participe din nou la târgurile hand-made și să își extindă afacerea în direcția cadourilor corporate și să se promoveze în direcția companiilor. Fondatoarea estimează că o să ajungă la vânzări de 10.000 de euro sezonul acesta, puțin mai mult decât sezonul trecut, însă, își dorește să dubleze suma odată cu deschiderea târgurilor hand-made și găsirea unui ajutor la împletituri.

Păturile diferă la preț în funcție de dimensiune. Astfel, pentru o pătură cât un pat mic de 60 cm cu 120 cm suma ajunge la 390 de lei și pot ajunge până la 1.000 de lei, 12.000 de lei, pentru păturile foarte mari care ajung la dimensiuni de 2m x2 m, gigante. Fularele pornesc de la 100 de lei dacă vorbim despre fularele pentru copii și ajung la 140-150 de lei, în funcție de cât de mare și cât de gros își dorește clientul să fie, pentru adulți.

,,Este foarte limitată nișa''

Cea mai mare provocare pentru Tatiana, dar și cea care îi definește munca este piața din România, păturile din fire gigant din lână eco merinos fiind destul de nișate. Astfel, 90% dintre persoanele care cumpără produsele Kardelia sunt femei.

,,Trebuie să apreciezi și să ai buget să dai 800 de lei pe o pătură, atâta timp cât Pepco, Carrefour și toate magazinele acestea sunt invadate cu pături de 50 de lei'', spune Tatiana Ursu.

Tatiana își propune să se extindă, să își diversifice produsele și să folosească pe lângă lâna gigant și materiale pentru produse mai mici, care să se încadreze în buget, iar păturile, puloverele din materiale fine prețioase să fie produse premium.

A doua problemă din piața de hand-made din România este natura materialului, care este un fir delicat, iar procesul, chiar dacă nu este unul greu, este unul care necesită răbdare.

,,Este lână naturală și orice produs, și un pulover foarte delicat ești puțin mai atent la purtare, dar nu este nicio problemă, se curăță chimic, scamele se pot scoate, dar, iarăși, ține de perceperea clientului, cum și dacă este un cunoscător al lânii și știe ce are de făcut, dacă se așteaptă să se comporte ca o pătură sintetică normală, cuvertură, evident că i se va părea că ceva nu este bun sau calitativ.

În sine, procesul nu este greu, este cam același pas pe care îl faci over and over again, dar sunt câteva trucuri de conexiune a firelor, de îmbinare a două culori, cum începe pătura, cum se termină pătura, iar aici ține de tehnică. O păturică mică poate dura și o oră, iar la un pulover în schimb lucrez o zi sau o zi jumătate, iar dacă este vorba de o pătură mare de dormitor, îmi poate lua și toată ziua pentru că deja acolo nu mai este vorba că repet același pas, dar pătura devine din ce în ce mai grea și fac efortul fizic să o țin și să o fac uniformă'', explică Tatiana Ursu.

Tatiana își propune să lanseze și decorațiuni de perete și să colaboreze cu partneri din acest domeniu. În plus, vrea să își dezvolte și gama de produse, astfel încât vrea să facă și pulovere, dar și veste de toamnă, fără mâneci.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Fabricat tradițional în România cu fire gigant de lână merinos: afacerea Kardelia din Brașov cu pături, perne și pulovere