Lectură de 8 minute

04 Jul 2022 - Interviuri și Analize

Interviu Ștefan Vayna, CEO, Masterbuild: În România ar putea fi dezvoltate parcuri de outlet de mari dimensiuni

Otilia Caloian

Abonează-te pe  

Ștefan Vayna, CEO la Masterbuild General Contractor & Property Developer, una dintre cele mai mari companii de construcții și dezvoltare din retail, este de părere că retailul românesc are un potențial uriaș de dezvoltare, iar una dintre nișele cele mai puțin dezvoltate este cea a parcurilor de outlet de mari dimensiuni. Totodată, antreprenorul ne dezvăluie și câțiva potențiali clienți al companiei sale: instituții internaționale precum NATO sau organisme ale ONU.

Cine este, mai exact, Masterbuild în România?

Masterbuild este una dintre cele mai dinamice companii de construcții cu capital privat din România, înființată la începutul anilor 2000 în București. Compania derulează servicii de antrepriză generală pe întreg teritoriul României, cu peste 400.000 mp de proiecte design & build finalizate – facilități de producție și logistice, centre comerciale și mari centre logistice ale retailerilor, rețele de retail, clădiri de birouri sau clădiri cu diferite funcțiuni pentru uz instituțional. De asemenea, avem un portofoliu consistent de proiecte internaționale, în regiuni precum Europa Centrală și de Est, Asia sau Africa.

Recent am lansat pe piață propria divizie de dezvoltare imobiliară logistică - Masterbuild Logistic Park, brand sub care avem propriile dezvoltări de parcuri logistice. În acest moment ne concentrăm pe dezvoltarea unui prim parc logistic cu temperaturi controlate de 16.000 mp. la ieșirea din zona de nord a Bucureștiului, în zona comunei Butimanu. Lucrăm cu peste 70 de angajați și colaboratori. Pe lângă proiectele din România, Masterbuild activează în Europa, Asia sau Africa, unde am construit centre de date, proiecte logistice, proiecte de infrastructură militară, atât pentru beneficiari privați cât și pentru instituții publice și organizații internaționale.

Ce cifră de afaceri a înregistrat Masterbuild în 2021 și ce profit comparativ cu 2020?

Masterbuild a înregistrat o traiectorie ascendentă în ultimii ani de activitate, care s-a menținut chiar și în perioada pandemiei de Covid-19. Am încheiat anul 2021 cu rezultate foarte bune, ajungând la o cifra de afaceri de peste 14 milioane de euro, o creștere de 120% față de anul 2020. Creșterea înregistrată este datorată strategiei de dezvoltare a companiei, strategiei de marketing și a accelerării investițiilor pe anumite segmente ale pieței, precum segmentul de producție, logistic și de retail.

Pentru 2022 ce estimări aveți cu privire la cifra de afaceri și la profit?

Piaţa construcţiilor a fost foarte efervescentă. Pandemia a avut un impact mic în piaţa de construcţii, care a continuat trendul ascendent. Totuși, resimțim presiunea pe costurile materiilor prime și materialelor de construcții din ultimii doi ani. Spre exemplu, costul metalelor a crescut anul trecut cu peste 70% față de anul anterior, iar cel al lemnului a crescut de patru ori față de 2020. Aceste probleme au dus nu doar la presiuni pe costul final al construcției și, deci profitabilitate și previziunile de dezvoltare, ci și la întârzierea termenelor de livrare – problemele de aprovizionare au fost de altfel prezente în toată lumea, nu doar la nivelul României.

Pe zona de retail, unde este prezentă Masterbuild în România?

În ultimii cinci ani, Masterbuild a semnat un număr total de peste 150.000 de spații comerciale și de retail sau centre logistice pentru marii retaileri (proiecte de antrepriză generală sau lucrări speciale), atât în orașe mari, precum București, Craiova, Brașov, Pitești cât și în orașe mai mici precum Lugoj sau Târgu Mureș, cu potențial de creștere.

Am realizat atât dezvoltare de rețele de retail sau galerii/centre comerciale, cât și proiecte speciale de reconfigurare și modernizare a unor mari lanțuri de magazine prezente în România.

Ce orașe vizați și ce zone ale țării pentru zona de retail?

Avem numeroase proiecte în București, unde am lucrat pentru clienți precum Ambasada SUA, Tuborg România, Auchan, Danone, Skanska și mulți alții. Pentru zona de retail vizăm atât orașele mari, unde există o competiție mare și nevoia de aprovizionare și de consum rămâne ridicată, cât și orașe mai mici, datorită potențialul de creștere ridicat și apetitului de consum.

Citeste si:
Crește cererea pentru noi construcții. Masterbuild raportează o cifră de afaceri de 74 de milioane de lei
Crește cererea pentru noi construcții. Masterbuild raportează o cifră de afaceri de 74 de milioane de lei

Cu ce parteneri din retail lucrați? Există vreo companie cu care aveți exclusivitate?

Pe segmentul de retail, lucrăm cu cele mai mari lanțuri de retail prezente în România. Construim de asemenea formate în sistem build-to-suit pentru retaileri food și non – food (precum cei din segmentul DIY), atunci când intenționează să își extindă rețeaua sau să construiască o facilitate logistică într-o locație în care nu găsesc un format pretabil pentru solicitările acestora.

Nu avem niciun contract de exclusivitate cu partenerii noștri din retail – avem în portofoliu de altfel majoritatea retailerilor mari din România.

Cum vedeți piața de retail din România? Cum o descrieți și ce previziuni aveți referitor la viitorul ei pentru următorii trei ani?

Segmentul de retail, deși foarte bine dezvoltat în România, are încă potențial de creștere atât în orașele mari, cât și în cele mici.

Orașele mari, competitive vor atrage noi formate de retail, competitive, în contextul competiției acerbe și nevoilor din ce în ce mai sofisticate ale consumatorilor. Aici retailul de proximitate și parcurile de retail de dimensiuni mai mici se vor dezvolta, de asemenea. Orașele mai mici și foarte mici nu sunt încă foarte bine acoperite din punctul de vedere al formatelor moderne de retail, deci și aici vedem perspective de creștere.

Mai este loc de jucători pe piața de retail?

Este loc, cu siguranță. Există zeci de idei inovatoare, care au fost puse în practică cu succes în Europa și în alte regiuni ale lumii și care încă nu au ajuns în România, atât din punct de vedere al formatelor de retail cât și al logisticii pentru retail. În România, de exemplu, nici zona de fashion outlet nu este foarte bine reprezentată – aici ar putea fi dezvoltate parcuri de outlet de mari dimensiuni.

Majorarea prețurilor din energie, combustibili, materiale de construcții, lipsa materiei prime, războiul din Ucraina.... cum vă afectează?

Deși piața construcțiilor a fost și este în continuare una efervescentă, majorarea prețurilor reprezintă o reală problemă atât pentru constructori, cât și pentru clienți, care nu au fost suficient expuși informațiilor privind creșterile de prețuri și blocajelor lanțurilor de aprovizionare, astfel a fost dificil să le explicăm majorările de tarife din ultimul an și elementele de impredictibilitate din piață.

Aminteam mai devreme câteva exemple de creșteri ale prețurilor la materia primă, însă la momentul actual tendința este de stabilizare a prețurilor și sperăm ca acesta să se mențină și să nu mai avem decalaje majore.

Pentru clienți însă, toți cei care au de construit un proiect cu o durată de finalizare de 1-2 ani, trebuie reținut că un buget de construcții trebuie să prevadă posibile incertitudini care ar mai putea apărea pe piața materialelor de construcții, atât legate de evoluția prețurilor cât și de durata de livrare a acestora.

Cum a evoluat piața chiriilor în retail? Cât este chiria pt un metru pătrat de magazin? Cât era până în 2020?

Retailerii și proprietarii spațiilor de retail dețin informații exacte în această direcție, dar din perspectiva de antreprenor general și dezvoltator vă pot spune că tendința este de a deține spații proprii, de a realiza investiții imobiliare odată cu construcția centrului comercial sau a magazinului - ceea ce asigură și un portofoliu de real estate retailerilor.

Ce noutăți ne puteți dezvălui?

Anul acesta, odată cu relaxarea condițiilor sanitare, am repornit activitatea internațională și licităm proiecte în special pe segmentul construcțiilor speciale pentru instituții internaționale precum NATO sau organisme ale ONU, pentru care am mai lucrat în trecut și avem un portofoliu consistent.

În acest context, pentru extinderea activității internaționale, am inaugurat recent o nouă subsidiară Masterbuild în Kosovo, care va prelua operațional cererile de proiecte în această zonă a Europei.

Cum stați cu forța de muncă? De unde provin angajații?

În ceea ce privește forța de muncă, piața construcțiilor se confruntă cu o lipsă acută, nu doar la nivelul muncitorilor din șantiere, cât și la nivelul specialiștilor – ingineri, manageri de proiect, experți.

Din cauza acestei lipse, am căutat soluții și în afara țării, aducând pentru o perioadă muncitori din alte țări, însă momentan forța noastră de muncă este exclusiv locală.

Forța de muncă de construcții este foarte solicitată iar cererea va crește în continuare, având în vedere perspectivele de dezvoltare locale.

Credem că în continuare piața de construcții trebuie să se axeze pe soluții inovatoare, care să implice digitalizare, automatizare și alte mecanisme inteligente care să înlocuiască munca repetitivă și să diminueze presiunea de pe forța de muncă manuală.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Interviu Ștefan Vayna, CEO, Masterbuild: În România ar putea fi dezvoltate parcuri de outlet de mari dimensiuni