Lectură de 4 minute

04 Jun 2024 - Interviuri și Analize

Igor Leșan, moldoveanul care vrea să umple țara de stații de bere artizanală românească: Din 86 de producători de bere doar 12 se află pe rafturile supermarketurilor

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Igor Leșan, fondatorul lanțului de magazine RomBeer, spune că a devenit moldovean naturalizat, după 24 de ani de conviețuire în România. În 2010, s-a aventurat în lumea antreprenoriatului, cu „greșeli și provocări de începător”, dar în scurt timp a părăsit afacerea cu vinuri moldovenești și a decis să se reorienteze spre berea artizanală. În prezent, acesta plănuiește să atingă borna de 700 de stații de bere artizanală pe plan local. Într-un interviu pentru retail.ro, antreprenorul a vorbit despre calitățile unei beri artizanale, dar și despre principalele provocările pe care le întâmpină această industrie. 

 

 

Sursa foto: retail.ro

RomBeer a fost fondată în 2016, iar prima colaborare a retailerului a fost cu cei de la Zăganu, care la acea vreme existau de circa doi ani pe piața românească.

„La început, am încercat cu două robinete, am vrut să vedem dacă ideea pe care ne axăm va funcționa, și anume pe consumul casnic. Prima afacere a fost cu vinuri din Republica Moldova. Erau îmbuteliate și le vindeam în insulele din centrele comerciale. Căutam o nișă care să fie liberă, care să-mi ofere posibilitatea de a crește rapid, iar în 2014 i-am cunoscut pe băieții din Zăganu. Acum găsisem nișa pe care o căutam, dar nu puteam să îmbuteliez bere. În 2015, am găsit sistemul de îmbuteliere care azi îmi permite să îmbuteliez fără pierderi", a declarat Igor Leșan pentru retail.ro.

Întrebat care sunt principalele diferențe între o bere artizanală și una industrială, Leșan a explicat că, în primul rând, gustul, dar și procesul de fabricare a berii este complet diferit.

Sunt trei mari diferențe între berea industrială și cea artizanală. În primul rând, gustul. Berea artizanală poate avea arome diferite și niveluri diferite de intensitate în ceea ce privește gradul de gust amărui. Fiecare bere are un gust și o aromă specifice. În al doilea rând, berea nu are voie să producă balonare, dar balonarea apare dintr-un alt motiv, strâns legat de modul în care este produsă. Berile industriale sunt fabricate în grabă, în timp ce berarii artizanali români nu fac acest lucru și respectă procesul de fermentare. Berea are nevoie de 15 zile de fermentare și de șapte zile de decantare. Practic, durează aproape trei săptămâni pentru a face o bere vie. Este un alcool obținut prin fermentare naturală", a explicat Leșan.

Denumită și bere vie sau bere cinstită, antreprenorul a creat un concept unic în România pentru a comercializa acest produs. Clienții pot degusta diferite tipuri de bere artizanală, produsă în diferite zone ale țării, având la dispoziție 48 de robinete de bere și produse non-alcoolice, precum Kombucha. Stațiile RomBeer sunt dotate cu sisteme de îmbuteliere la fața locului, iar berea se află în permanență la temperatura ideală, păstrându-și prospețimea și calitatea.

Foto retail.ro. Sistemele de răcire în stația Rombeer.

Citeste si:
Se va mai scumpi berea artizanală? Ce spune Laurențiu Bănescu, producătorul mărcii de bere Zăganu 
Se va mai scumpi berea artizanală? Ce spune Laurențiu Bănescu, producătorul mărcii de bere Zăganu 

Pe de altă parte, fondatorul fabricii de bere spune că, în ciuda popularității tot mai mari a berii artizanale în rândul românilor, comercializarea acesteia nu este deloc facilă.

„Nu există o piață pentru berea artizanală în România, nu există o modalitate prin care micul producător să ajungă la consumatorul final. Pentru că Horeca este controlată de marii industriași, iar piața de retail are condiții destul de anevoioase pentru micul producător. El trebuie să aibă de toate, de la logistică până la bugete de marketing, ceea ce nu este posibil. În supermarketuri și hipermarketuri, din cei aproximativ 86 de producători de bere artizanală, foarte puțini au pătruns pe piață. Doar doisprezece producători români de bere artizanală au produsele listate pe rafturile marilor lanțuri de magazine. Același lucru este valabil și pentru Horeca, marii berari români le oferă horecarilor totul, de la umbrele până la pahare, inclusiv bugete de marketing, ceea ce un mic berar român nu are capacitatea de a oferi", a spus fondatorul RomBeer.

În prezent, planul antreprenorului este de a continua să se dezvolte în România, iar prima țintă este atingerea pragului de 700 de magazine RomBeer. În plus, el a extins afacerea și pe alte canale, odată cu lansarea RomBeer Express, unde sunt instalate între 12 și 14 robinete în alte afaceri, cum ar fi băcănii sau magazine de vinuri. Al treilea proiect pe care îl deține este caravana mobilă RomBeer, care va fi prezentă la diverse evenimente, festivaluri și târguri începând cu acest an.

Sursa foto: RomBeer /Caravana mobilă

Stația RomBeer este o franciză de magazine specializate în vânzarea berii artizanale craft românești, cu îmbuteliere directă în locație. Antreprenorul originar din Republica Moldova a brevetat în România sistemul de îmbuteliere a berilor artizanale la PET, pe care le comercializează în magazinele sale. Conceptul este inspirat de stațiile de alimentare a mașinilor, numai că în acest caz este vorba de peste 40 de dozatoare cu bere premium. Proiectul a fost inițiat în 2016, iar în 2018, Igor Leșan a dat startul pregătirilor pentru conceptul de franciză Rombeer, fiind lansată oficial prima franciză în decembrie 2019.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Igor Leșan, moldoveanul care vrea să umple țara de stații de bere artizanală românească: Din 86 de producători de bere doar 12 se află pe rafturile supermarketurilor