Lectură de 3 minute

23 Sep 2022 - Interviuri și Analize

Feliciu Paraschiv, Paco Supermarket: Fenomenul de canibalizare din retail devine toxic și pentru cumpărători

Viorela Pitulice

Abonează-te pe  

Feliciu Paraschiv, director general al Paco Supermarket, unul din principalii retaileri independenți din România, susține că piața românească se caracterizează printr-o competiție acerbă și nemiloasă, aproape de neînțeles din unele puncte de vedere.

Sursa foto: Paco Supermarket/ Facebook

Fondatorul rețelei Paco Supermarket din Focșani, care include 15 supermarketuri de proximitate, spune că se confruntă cu o listă lungă de probleme, de la lipsa forței de muncă și până la costurile mari la materiile prime sau energie pe o piață în care concurența este deosebit de puternică, uneori dincolo de limita normalului.

“Ne confruntăm în general cu probleme de personal, cu probleme legate de concurență și mă refer la un fenomen din ce în ce mai pregnant: fenomenul de canibalizare din retail, care devine toxic peste o anumită limită și pentru shopperi. Creșterea concurenței peste limita normalului duce la un moment dat la tendința de a scădea peste măsură cheltuielile, lucru care afectează actul de retail - personal insuficient, costuri suplimentare la ambalaje, prețuri mai mari la anumite produse, remodelări mai rare etc.”, a declarat Feliciu Paraschiv, pentru Retail.ro.

Din păcate, acestea nu sunt, însă, singurele dificultăți cu care se confruntă retailerul, pentru că, la acest moment, lista este mult mai lungă, fiind aproape imposibil de avansat orice previziune.

“O altă problemă cu care ne confruntăm este lipsa de previziune dată de contextul actual și mă refer la energie, costurile la materiile prime, costurile mărfurilor etc. Bineînțeles, nu in ultimul rând, vreau sa amintesc o problemă valabilă în tot mediul de business, și anume: problema nouă pe care o întâlnim în fiecare zi, cu care nu ne-am mai întâlnit niciodată și pe care evident va trebui să o rezolvăm”, a mai afirmat Paraschiv.

În același timp, managerul susține că nu au fost probleme deosebite în ceea ce privește aprovizionarea cu mărfuri, în contextul războiului din Ucraina, ci punctual pe anumite categorii de produse.

“Am avut probleme cu doar câteva produse de bază cum ar fi uleiul, zahărul, făina, etc. Problemele au fost și sunt în continuare legate de preț si disponibilitate. Se pare totuși ca prețurile acestor produse se răsfrâng și asupra altor produse în componența cărora intră, iar ele au făcut și fac obiectul speculei, asa cum face și energia electrică si gazul. Evident putem numi asta și economie liberă, de piață, democratică, dacă nu suntem atenți și ignorăm aspectul de monopol”, a precizat Paraschiv.

Reteaua de supermarketuri Paco Supermarket include la acest moment 15 supermarketuri de proximitate cu suprafețe medii cuprinse între 150 și 1.000 mp și un Cash&Carry care asigură și o parte din logistica rețelei. Până la sfârșitul anului, urmează să fie deschis încă un supermarket de proximitate în Focșani în cadrul programului de extindere.

Citeste si:
Paco Supermarket s-a lansat în Bringo, platforma Carrefour
Paco Supermarket s-a lansat în Bringo, platforma Carrefour

“În general, Paco vizează zonele cu vad comercial foarte bun, locuri optime pentru deschiderea unui supermarket de proximitate și evită pe cât posibil canibalizarea din retail”, a mai afirmat Paraschiv.

În 2021, Paco Supermarket a avut o cifră de afaceri de peste 160 milioane de lei, pentru acest an fiind estimată o creștere “cu doi digiți valorică și măcar de câteva procente cantitativă”. Creșterile valorice sunt cauzate de inflație în mare parte, iar majorările cantitative sunt adevăratele creșteri ale companiilor, arată Paraschiv.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Feliciu Paraschiv, Paco Supermarket: Fenomenul de canibalizare din retail devine toxic și pentru cumpărători