Lectură de 8 minute

06 Oct 2021 - Interviuri și Analize

Cum se menține pe piață producătorul român de detergent Elefantino: „90% din vânzări vin din HoReCa. Posibil să creștem prețul cu 7%”

Roxana Vasile

Elefantino este un producător român de detergenți și produse de curățenie pentru casă cu o fabrică situată la jumătatea distanței dintre Brașov și Sfântu Gheorghe, în comuna Plejmen. Producătorul nu găsește forță de muncă în România pentru a dezvolta fabrica, iar prețurile materiilor prime pe care le aduce din Italia s-au dublat și ia în calcul o creștere de 7% a prețului produselor din portofoliu.

Sorin Zaharie a preluat brandul în 2017 într-un moment în care fondatorii care au înființat fabrica în 1999 aveau în plan să o vândă, a regândit design-ul produselor și a extins capacitatea de producție. Acum vinde lunar 20 de tone de detergenți către clienții din HoReCa.

El a investit inițial aproximativ 30.000 de euro în modernizarea fabricii, a cumpărat un depozit, un aparat de laborator pentru măsurarea PH-ului detergenților, un aparat pentru vâscozitate și un sistem de energizare a apei, dar și diverse alte utilaje.

„Brandul a fost adus în România de niște români care au lucrat în anii '90 în Italia. Respectivii nu se mai înțelegeau și nu cădeau deloc la pace, așa că au hotărât să vândă. Noi aveam relații amicale cu ei și am preluat brandul'', își amintește Zaharie.

Citeste si:
Nestlé dezvoltă alimente pe bază de plante care să fie alternativa pentru ouă și creveți

Rețetele au fost dezvoltate în Italia, astfel încât, un procent de 20-25% din materiile prime sunt aduse în continuare de acolo, un motiv ar fi și calitatea mai bună, susține antreprenorul.

Creșterea prețurilor materiilor prime afectează producția

Creșterea prețurilor materiilor prime se resimte și în ceea ce privește detergenții, astfel încât, dacă în urmă cu câteva luni materiile prime erau luate cu doi euro, acum prețul a ajuns la cinci euro, fiind mai mult decât dublat.

„Acestea sunt materii prime care nu intră în cantitate foarte mare, dar care sunt esențiale. Spre exemplu, ca un parfum să reziste mai mult trebuie să îi pui o soluție care îl temperează, nu iese tot odată, pentru ca el să își păstreze propietatea și să miroasă 24 de ore. Pentru orice produs am constatat o creștere, chiar și la produsele uzuale. Acestea vin pe fondul creșterii euro și creșterii materialelor ca preț în euro, pentru că toți furnizorii ne dau preț în euro sau dolari, depinde de unde vine produsul respectiv în România.

Oarecum, noi încercăm să mai ținem noi puțin de preț, să nu ducem toată unda de șoc în piață. Noi nu am modificat deloc prețurile de acum doi ani până în acest moment, dar de la 1 octombrie probabil o să punem și noi undeva la 7%, trebuie să facem calcule din nou'', menționează Sorin Zaharie.

Citeste si:
BeeFast se extinde în Brașov: livrare în 30 de minute și 300 de comenzi pe zi până la finalul anului

În portofoliul Elefantino se regăsesc produse din următoarele categorii: soluție pentru vase, soluție pentru vase automate, soluții de clătire pentru vase automate, degresant, degresant la rece, săpunuri lichide, geluri de duș, detergent de haine, detergent pentru haine albe, detergent pentru haine colorate, detergent pentru haine delicate, gel de haine, balsam de haine și soluție de scos pete.

90% din vânzări vin din HoReCa

Elefantino activează preponderent în zona de HoReCa, unde obține 85-90% din vânzări; puține vânzări merg în zona de retail sau din comenzi ale persoanelor fizice. Prin intermediul site-ului, Elefantino obține una sau două comenzi pe zi. Antreprenorul își propune schimbarea ambalajelor produselor, o nouă metodă de etichetare.

„Vrem să depășim și noi asta și să investim în partea de promovare în social media și în marketing. Vrem să schimbăm și să facem pași în direcția asta. În câteva zone am reușit. În partea de retail suntem mai puțin prezenți, vindem prin magazinul online, dar aici avem o problemă. Mai este și partea de curierat care este destul de dificilă pentru că din 10 colete trimise de noi către clienți, trei sau patru nu ajung cum trebuie la destinație, deși noi le ambalăm pe toate la fel'', spune Sorin Zaharie.

Elefantino are șapte angajați pe partea de producție, depozit, ambalare, livrare și vânzări, însă se confruntă cu o lipsă acută a forței de muncă care blochează dezvoltarea companiei.

,,Ne confruntăm și noi cu lipsa de forța de muncă, dar avem avantajul că suntem într-o zonă rurală și nu suntem tocmai în Brașov și ne mai descurcăm aici, dar este dificil. Lipsa forței de muncă ne blochează dezvoltarea și de multe ori când ești o firmă mai mică nu ești văzută tocmai bine. Deși oferim aceleași condiții, angajații merg la corporațiile mari. Ne-am gândit și noi că este posibil să aducem forță de muncă din străinătate, din afară, dar să procedăm prin agenție. Mai este o problemă, pentru că nu știm ce se va întâmpla cu pandemia. Depindem foarte mult de HoReCa și o să ne afecteze dacă se închide acum'', explică Sorin Zaharie.

Cum sunt făcuți detergenții Elefantino

Produsele Elefantino sunt făcute în fabrică, într-un recipient de 5.000 de litri în care sunt puse ingredientele. Ulterior, în proces intervin pompele prin care este băgat produsul lichid înăuntru și, cu ajutorul unei linguri care mestecă continuu și o pompă care trage produsul din interior spre exterior și în direcție inversă, este realizată producția detergentului. În timpul procesului, cel mai important aspect este măsurarea corectă a cantităților de produs pentru a nu fi greșit PH-ul, în funcție de detergentul care se dorește a fi obținut.

Astfel, pentru produsele care se folosesc pe pielea umană (săpun lichid, gel de duș și produsele pentru corp) este necesar un PH între 6 și 7. Pe de altă parte, produsele precum degresantul sunt alcaline și au PH-ul între 11 și 12, iar produsele anti-calcar au un PH mai mic, 1-2 sau sub 1.

Elefantino produce lunar între 20 și 25 de tone de detergent pe care îl distribuie în procent de 85-90% către clienții din HoReCa.

„În situația actuală, totul este neprevăzut și atunci încercăm să ne păstrăm stocul cât pentru vânzările pe o lună de zile și să procedăm apoi la fel cu producția la ceea ce se vinde. Noi încercăm să evităm perioada rece, pentru că încă nu reușim să încălzim toate halele cum ar trebui, suntem în zonă de munte, și cum prețul gazului a crescut, prețul energiei electrice la fel, cu lemne este tot mai greu. Ne uităm după un sistem de pompe de căldură'', explică Sorin Zaharie.

Afacerea cu detergenți, afectată de pandemie

Elefantino a avut și perioade mai bune în vremea pandemiei, când cererea era foarte mare pentru detergenți, dar capacitatea de producție nu era suficientă pentru a mulțumi toți clienții. Afacerea și-a revenit odată cu relaxarea restricțiilor, pentru anul 2020 ajungând la o cifră de afaceri de 560.000 de euro.

,,Partea asta ne-a dat un boost și am rezistat în primul an de pandemie, când s-a redeschis HoReCa ne-am mai revenit, este un montagne russe, pentru că nu știi exact ce să preconizezi și ce să faci. Ne așteptăm la ce-i mai rău și sperăm la ce-i mai bine. Ne propusesem o creștere de 15-20% care, practic, până anul trecut s-a întâmplat, dar nu știm anul acesta cum o să încheiem, pentru că se pare că și partea de HoReCa suferă, nu mai au nici ei personal, oamenii pleacă și nu mai au nici ei cifra de afaceri ca altădată'', explică Sorin Zaharie.

Însă Sorin are planuri de dezvoltare pentru brandul de detergenți și vrea să producă și articole pentru gama auto, produse pentru piscine, fiind deja în faza de testare. Mai mult, compania s-a gândit și la oportunitatea de a deschide un magazin fizic în Brașov.

„Ne-am gândit la oportunitatea de a deschide un magazin fizic Elefantino măcar în oraș, chiar dacă un magazin fizic monobrand este destul de greu de susținut. Acum încercăm să găsim o variantă, pentru că să vorbim de partea de personal acolo și de cheltuielile aferent este greu. Vrem să automatizăm cât mai mult din producție, să putem să ne descurcăm cu forță de muncă mai puțină, dar mai calificată. Ne-am gândit să apelăm și la niște fonduri pentru digitalizare și automatizare, dar momentan fondurile nu vin de pe o zi pe alta'', explică fondatorul.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Cum se menține pe piață producătorul român de detergent Elefantino: „90% din vânzări vin din HoReCa. Posibil să creștem prețul cu 7%”