Lectură de 8 minute

10 Aug 2022 - Interviuri și Analize

Călin Ionescu, Sphera: Este dificil să ne setăm planuri pe termen lung fără vizibilitate asupra costurilor

Viorela Pitulice

Abonează-te pe  

Sphera Franchise Group mizează, în acest an, pe o creștere a vânzărilor de 33%, până la 266 mlioane euro, în ciuda contextului dificil, pornind de la războiul din Ucraina și continuând cu majorările de prețuri la combustibili, materii prime, produse și servicii în general. ‘’Pe acest fond, în primul trimestru al acestui an, cheltuielile au crescut mai rapid decât vânzările, iar pentru noi, ca antreprenori, este dificil să ne setăm planuri pe termen lung, neavând o vizibilitate clară asupra costurilor’’, a declarat în exclusivitate pentru Retail.ro Călin Ionescu, CEO Sphera Franchise Group.

 

Cum au mers vânzările în acest an (primul semestru), față de perioada similară din 2021? Ce restaurante au înregistrat cea mai mare creștere? Cum explicați?

HoReCa este una dintre cele mai afectate industrii de criza provocată de pandemia de Covid-19, pe fondul restricțiilor impuse de autorități din considerente sanitare. Companiile au fost nevoite să se adapteze cu o viteză extraordinară, uneori de pe o zi pe alta, și să ia măsuri mai mult sau mai puțin drastice, pentru a putea funcționa în continuare. Deși nu a fost ușor, businessul Sphera Franchise Group a demonstrat că este unul solid, capabil să se adapteze rapid în contextul noilor realități.

Pe fondul relaxării restricțiilor și reluării obiceiurilor de consum și în contextul în care am deschis noi restaurante, în primul semestru al acestui an, am înregistrat o creștere a vânzărilor de 31,8% față de aceeași perioadă din 2021. Ne raportăm la toate cele 3 piețe pe care suntem prezenți: România, Republica Moldova și Italia, luând în considerare atât vânzările în restaurante, cât și segmentul de livrări, pe care ne-am axat cu precădere în anul 2020.

Ca performanță a brandurilor, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, vânzările KFC au crescut cu 29%, cele Pizza Hut cu 55%, iar ale Taco Bell cu 48%, pentru acesta din urmă înregistrând în martie 2022 cele mai mari vânzări din istoria sa autohtonă.

Care sunt principalele probleme cu care vă confruntați în acest an? V-au afectat în vreun fel strategia de dezvoltare pentru 2022? Ce planuri de investiții aveți pentru acest an?Efectele încă vizibile ale pandemiei de COVID-19 sunt dublate în prezent de consecințele războiului care se desfășoară la granițele României - majorări de prețuri la combustibili, materii prime, produse și servicii în general. Pe acest fond, în primul trimestru al acestui an, cheltuielile au crescut mai rapid decât vânzările, iar pentru noi, ca antreprenori, este dificil să ne setăm planuri pe termen lung, neavând o vizibilitate clară asupra costurilor. Dar, deși această perioadă caracterizată de impredictibilitate atrage după sine un managament bazat pe decizii pe termen scurt, suntem mulțumiți de performanța Grupului, iar strategia de dezvoltare este în continuare prioritară pentru noi, astfel că, până la finalul acestui an, plănuim să inaugurăm mai multe unități pe teritoriul României.

Cât de mult au crescut costurile legate de aprovizionarea cu materii prime, carnea în special? Ați avut probleme? Ați fost nevoiți să scumpiți produsele?

În prima parte a acestui an, companiile au avut parte de noi provocări: restricțiile încă valabile la acel moment, pe fondul pandemiei de coronavirus, au fost dublate de creșteri de preț pe toate segmentele, fie că ne referim la cheltuielile cu materia primă, energia electrică, gazul sau cu salariile. În ceea ce privește activitatea Grupului, cele mai semnificative creșteri înregistrate la nivel de materie primă au fost pentru: carnea de pui (cu peste 55%, iar acest lucru impactează în principal operațiunile KFC), legumele și sosurile (cu mai mult de 65%), uleiul (peste 45%), carnea de vită, brânza și făina (peste 35%, costul brânzei mozzarella, de exemplu, crescând cu mai mult de 40%). De asemenea, s-a majorat masiv și costul ambalajelor, cu aproximativ 30%.În acest context, creșterea prețurilor produselor a devenit inevitabilă, însă deciziile la nivelul fiecărui brand au fost adoptate gradual.

Citeste si:
Taco Bell deschide primul restaurant din Craiova, după o investiție de jumătate de milion de euro
Taco Bell deschide primul restaurant din Craiova, după o investiție de jumătate de milion de euro

Ce cifră de afaceri estimați pentru 2022, comparativ cu 2021?

Ținând cont de evoluția businessului raportată la primul trimestru al acestui an, precum și puterea de adaptabilitate de care am dat dovadă de la începutul anului 2020 până în prezent, am bugetat pentru acest an vânzări totale de peste 266 milioane euro, cu 33% mai mari comparativ cu nivelul din 2021, din care 27% sunt estimate a fi realizate prin intermediul canalului de livrare. Luăm în calcul, desigur, și impredictibilitatea care caracterizează această perioadă, astfel că, dacă va fi nevoie, ne vom ajusta estimările pe parcurs.

Câte restaurante aveti acum si cate vor fi la sfarsitul anului?

În prezent, Grupul deține peste 170 de restaurante pe cele trei piețe pe care activează. În România, administrăm 95 de restaurante KFC, 14 unități Taco Bell și 43 de locații Pizza Hut, dintre care 20 de tip Dine-In, 21 de unități Pizza Hut Delivery și 2 unități Express. Anul acesta, la Sphera, am planificat deschiderea a 18 restaurante, cu o investiție aproximată la 15,5 milioane de euro. În prezent, suntem în linie cu planificarea, însă ne vom adapta contextului de piață, dacă va fi nevoie.

Puteți da unul-două exemple de durabilitate vizavi de activitatea unităților din cadrul grupului?

Situându-se între liderii industriei și ai pieței de capital, Sphera contribuie semnificativ la un mediu de business mai responsabil. Cu ocazia publicării celui mai recent Raport de Sustenabilitate al Grupului, ne-am dorit să reiterăm faptul că, indiferent de energia utilizată – electrică, gaz natural sau carburanți – ne asigurăm că implementăm tehnologii performante și echipamente eficiente, fiind conștienți de importanţa trecerii progresive către opţiuni regenerabile, cu scopul de a proteja resursele naturale finite. Selecția noilor locații se face pe criterii stricte care includ accesibilitatea, vizibilitatea și proximitatea față de transportul public. De asemenea, ne orientăm în permanență să eficientizăm flota proprie de transport (pentru livrare și mașinile de serviciu), astfel încât să diminuăm gradual impactul asupra mediului.

Totodată, ne concentrăm pe achiziţii etice în lanţul de aprovizionare, astfel că am luat măsurile necesare pentru a ne asigura că toate produsele folosite în restaurante sunt obţinute prin metode responsabile și sustenabile.

În ceea ce privește colaborarea cu furnizorii, ne orientăm întotdeauna către parteneri care pot garanta folosirea unor sisteme alimentare durabile și care fac o prioritate din sănătatea oamenilor, animalelor și a mediului înconjurător.

Ce alte noutăți aveți pentru 2022?

În 2022, am continuat să deschidem restaurante pentru fiecare dintre brandurile noastre (KFC, Pizza Hut, Taco Bell) și desfășurăm procese de recrutare pentru a atrage candidați. Chiar în acest moment avem în derulare campania KFC Fă ce îți place, iar noi te plătim pentru asta, în cadrul căreia oferim peste 800 de oportunități de angajare la nivel național. Există percepția că, în industria ospitalității, loialitatea angajaților este pusă sub semnul întrebării, însă ne mândrim cu multe exemple pozitive. Avem colegi cu senioritate de peste 25 ani și o categorie numeroasă cu experiență între 5 ani și 25 ani. Avem colegi din toate categoriile de vârstă, care pot beneficia de program de lucru adaptat nevoilor acestora și ale companiei.

Dincolo de strategia de expansiune a tuturor brandurilor pe care le operăm pe plan local și internațional, ne concentrăm eforturile în zona de investiții și inovații, astfel încât să rămânem relevanți pentru consumatorii noștri, într-un context în care obiceiurile de consum fluctează cu o rapiditate care poate plasa sub semnul provocării orice business. Ne referim aici atât la inovațiile pe parte de produse și oferte, cât și la digitalizare. Pandemia ne-a forțat să accelerăm acest proces, iar în ultimii doi ani am reușit să marcăm mai multe reușite: extinderea kiosk-urilor digitale și touchless la nivelul mai multor restaurante din țară, lansarea propriei platforme de comenzi online pentru brandul KFC – delivery.kfc.ro, integrarea serviciului Click&Collect/ Comandă&Ridică, pentru brandurile KFC, Pizza Hut și Taco Bell, lansarea propriului mobile app la KFC și Taco Bell și dezvoltarea unor noi versiuni ale aplicației de mobil și platformei de comenzi online Pizza Hut Delivery. De asemenea, suntem în plin proiect de implementare a unei soluții de Data Analytics și Data Warehouse, prin care ne dorim să adresăm provocări precum captarea informației relevante și intepretarea rapidă și exactă a acestor date.

Nu în ultimul rând, anul 2022 are o semnificație specială pentru noi toți, cei care scriem zi de zi povestea Grupului, prin prisma celor 3 aniversări pe care le celebrăm: 25 de ani de prezență a brandului KFC pe piața din România, 5 ani de la inaugurarea primului restaurant Taco Bell și 5 ani de la listarea la Bursa de Valori București a companiei Sphera Franchise Group.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Călin Ionescu, Sphera: Este dificil să ne setăm planuri pe termen lung fără vizibilitate asupra costurilor