Lectură de 6 minute

11 Oct 2021 - Interviuri și Analize

Clasamentul retailerilor alimentari români: cum au evoluat afacerile Annabella, Diana, Unicarm, Bertis, Ana și Cornel

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Unicarm rămâne și anul acesta brandul românesc care se poziționează în fruntea clasamentului retailerilor alimentari locali, cu o cifră de afaceri în ușoară creștere, care nu a depășit, însă, pragul de 700 de milioane de lei. În top urmează retailerii din Vâlcea Annabella și Magazine Diana, care și-au crescut vânzările și numărul de angajați în pandemie. 

Primii 11 retaileri cu capital românesc cumulează, în 2020, o cifră de afaceri totală de 2,6 miliarde de lei, de aproape cinci ori mai mică decât cea raportată de Lidl România, cel mai mare retailer local, care a detronat Kaufland în clasament.

Brandurile românești cu lanțuri de magazine organizate regional cumulează 8.600 de angajați, potrivit datelor pentru anul 2020 raportate la Ministerul Finanțelor Publice (MFP), cu circa 180 mai puțini decât retailerul german Lidl, care are peste 300 de magazine în țară.

Unicarm, în topul retailerilor români

Unicarm are în prezent o rețea de 115 magazine în țară. Compania deținută de antreprenorul Vasile Lucuț din Satu Mare, și-a majorat afacerile în pandemie, dar și profitul și a trecut de pragul de 3.000 de angajați. Una dintre cele mai mari companii de pe piața locală de carne a angajat anul trecut 126 de persoane.

Pe platforma industrială de la Vetiș din județul Satu Mare, compania are unități de abatorizare și procesare a cărnii de porc, de producție a mezelurilor și conservelor, fabrici de lactate și brânzeturi, de înghețată și de pâine. La nivel de grup, Unicarm a raportat o cifră de afaceri de 671 milioane de lei în 2019.

Annabella, o rețea de 93 de magazine răspândite preponderent în județul Vâlcea, urmează în clasament, cu afaceri care au crescut cu 9% în perioada de criză sanitară. Profitul s-a diminuat ușor pentru compania controlată de familia Mutu, dar numărul angajaților a crescut cu 23, apropiindu-se de pragul de 1.000.

Clasamentul retailerilor români în 2020, după cifra de afaceri. Sursa: MFP

Compania Cifră de afaceri 2020 Cifră de afaceri 2019 Evoluție Profit 2020 Profit 2019 Angajați 2020 Angajați 2019
Unicarm 671.337.819 667.326.981 0,6% 25.503.619 14.458.556 3.026 2.900
Annabella 346.442.586 317.545.353 9% 14.857.580 15.307.819 979 956
Diana 242.857.233 209.204.207 16% 6.850.503 6.810.565 630 561
Elan Trio 218.382.410 217.031.580 0,6% 2.015.655 3.028.105 490 466
Bertis 215.847.881 222.860.108 -3,1% 2.272.694 4.950.887 616 592
Ana și Cornel 202.222.299 207.466.396 -2,5% 26.923.607 17.694.013 796 886
Sergiana 180.613.974 187.863.000 -3,8% 6.891.704 2.702.672 697 728
Euromarket 179.907.786 150.303.289 19% 14.768.197 9.058.658 374 370
Paco Supermarket 143.386.888 120.413.648 19% -277.529 764.759 410 387
Trans Agape 126.652.412 125.121.608 1,2% 2.183.863 3.322.445 443 496
Darina 96.933.429 106.828.372 -9,2% 4.942.463 10.882.369 383 258

Afacerile Anabella și Diana au crescut în pandemie

Grupul Diana, controlat la familia Crăciunescu, este format din trei companii, una de fabricare a produselor din carne, cea de retail alimentar și firma de imobiliare. La nivel de grup, Diana a înregistrat o cifră de afaceri de 551,8 milioane de lei, în anul 2020.

Separat, Diana SRL, compania care se ocupă cu fabricarea produselor din carne, a avut în 2020 o cifră de afaceri de 307,7 milioane de lei, un profit de 22,6 milioane de lei și 509 angajați, în scădere față de anul anterior când a rulat afaceri de 378,2 milioane de lei, un profit de 13,4 milioane de lei, cu 559 de angajați.

Diana Com SRL, care se ocupă de comerțul cu amănuntul în magazinele specializate, a raportat pentru anul 2020 o cifră de afaceri de 242,8 milioane de lei, în creștere cu 16% față de anul anterior. Rețeaua de retail Magazine Diana este prezentă în șase județe: Vâlcea, Gorj, Argeș, Olt, Dolj și Dâmbovița, cu 65 de magazine. Pe termen lung, retailerul vrea să ajungă la 100 de magazine în țară.

Barreco, parte a Grupului Diana, este compania care se ocupă cu închirierea sau subînchirierea imobiliarelor, a înregistrat în 2020 o cifră de afaceri de 1.325.792, ieșind pe pierdere, cu cei trei salariați.

Adina Crăciunescu, managing partner al grupului Diana, va participa la conferința retailArena. Înscrie-te la conferința anuală retailArena: A Game of The Future și află cele mai noi informații din domeniu, soluții pentru digitalizarea afacerilor și trendurile industriei.

Retailerii independenți din Secuime

Elan Trio, compania care operează lanțul Merkur din Secuime, este al patrulea cel mai mare retailer independent din România, cu un business net de 218 milioane de lei, în 2020, în ușoară creștere față de anul trecut. Profitul, însă, s-a diminuat cu mai bine de un milion de lei. Compania deține o rețea de nouă magazine, iar curând va deschide încă unul în comuna Fântânele din județul Mureș.

Bertis are în prezent o rețea de 12 magazine în Covasna, Târgu Secuiesc și Brașov și are în plan să deschidă încă o unitate la sfârșitul acestui an și încă una anul viitor. Compania familiei Berszany din Sfântu Gheorghe este fondată la începutul anilor '90 și operează preponderent în do­meniul industriei căr­nii, al comercializării pro­duselor alimen­tare şi al alimentaţiei publice.

Bertis are o fabrică de prelucrare a cărnii și un atelier de brutărie-patiserie, încheind anul trecut cu o cifră de afaceri în scădere cu 3% și cu o scădere semnificativă a profitului, de 2,7 milioane de lei.

Scădere pentru brandul Ana și Cornel

Și afacerile Ana și Cornel, companie care se ocupă cu producția și conservarea cărnii, au scăzut în pandemie cu circa 2,5%, ajungând la 202 milioane de lei. Cu o rețea de peste 80 de magazine proprii în partea de sud-vest a țării, compania specializată în producția și prelucrarea cărnii, retail și logistică și-a majorat profitul în pandemie, dar a renunțat la 80 de angajați.

Sergiana Prodimpex, parte din grupul Sergiana, compania care se ocupă cu fabricarea produselor din carne, a înregistrat în 2020 afaceri în scădere cu circa 4%, până la 180 de milioane de lei. În prezent, Sergiana are peste 50 de prăvălii în mai multe județe din țară: Brașov, Covasna, Sibiu, Mureș, Harghita, Cluj, Hunedoara, Prahova, Argeș, Dolj și Capitală.

Cele 40 de magazine Euromarket, deținute în județul Vâlcea de omul de afaceri Daniel Munteanu, au generat o creștere a cifrei de afaceri de 19%, până la pragul de 179 de milioane de lei.

Afacerile Paco Supermarkets au crescut cu 19%

Și afacerile retailerului vrâncean Paco Supermarket, cu 16 magazine, au crescut în pandemie cu 19%, trecând de 143 de milioane de lei, în 2020, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor. Compania a raportat o pierdere după ce anul trecut a deschis magazinul Cash & Carry în Focșani, în urma unei investiții de două milioane de euro.

Afacerile Trans Agape, companie care se ocupă cu fabricarea de produse de panificație și patiserie, au crescut și ele ușor, dar profitul și numărul angajaților este în scădere. Produsele realizate în propriile fabrici ajung în cele 37 de magazine proprii și în rețelele partenere, fiind vizate circa 250 de magazine.

Rețeaua de magazine locale Darina, care are 17 unități în Târgu Mureș, Târnăveni, Ungheni și Cristești, a generat o cifră de afaceri în scădere, în 2020. În plus, profitul s-a înjumătățit, iar numărul de angajați a crescut cu mai bine de 120 de persoane.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Clasamentul retailerilor alimentari români: cum au evoluat afacerile Annabella, Diana, Unicarm, Bertis, Ana și Cornel