Lectură de 4 minute

26 Mar 2021 - Interviuri și Analize

Banii de vacanțe și ieșit în oraș merg pe promoții: cât și de unde cumpără românii

Andra Imbrea

Restricțiile prelungite ce au afectat sectorul de HoReCa și limitările privind călătoriile au mutat consumul în casă. România înregistrează creșteri mai mari decât media europeană în ceea ce privește valoarea vânzării bunurilor de larg consum, cu un avans de 9,7% al pieței FMCG în 2020 față de media europeană de doar 7,7%. Comerțul tradițional de băcănie reprezintă mai mult de treime din totalul pieței, urmat de cele 4 mari rețele de hipermarketuri, ce reprezintă peste un sfert, arată Nielsen. 

Economia României este prognozată să crească în acest an cu +3,8%, la o inflatie de 2,6%. Consumul este unul din motoarele acestei evoluții pozitive, premisele industriei de bunuri de larg consum fiind optimiste, în asteptarea unui an asemanator în performantă cu 2020.

Valoarea vânzarilor a înregistrat creșteri în toate macro-categoriile de produse, cu un avans maxim în produsele alimentare (+12%) și în băuturile alcoolice (+13,3%). Creșterile spectaculoase de la debutul pandemiei, de exemplu peste 600% în dezinfectanții pentru mâini, au stagnat în restul anului pentru categoriile de îngrijire personală și a casei. Acestea au avut un avans anual de +5,7%, însî cu segmente precum Machiaj prăbușindu-se cu -30%, la fel ca și în alte țări.

Marii retaileri, dar și comerțul tradițional, au înregistrat creșteri și datorită mutării volumelor din HoReCa, în cumpărături pentru consum acasă:

  • Vânzările realizate prin cele circa 60.000 de magazine ale comerțului tradițional din România acoperă în continuare peste o treime din totalul național, dar sunt depășite că rată de creștere prin dezvoltarea accelerată a rețelelor de comerț modern. Retailul de băcănie a crescut cu 10% față de anul anterior, potrivit Nielsen
  • Cele 222 de hipermarketuri ale celor 4 mari retaileri (Auchan, Carrefour, Cora și Kaufland) au vândut peste un sfert din totalul FMCG, în timp ce cele cca 2600 de supermarketuri internaționale (Carrefour, dm, MegaImage și Profi) acoperă o cincime din totalul vânzărilor valorice.
  • Cea mai mare rată de creștere aparține celor cca 565 de magazine de tip hard discounter (Lidl și Penny), care însă vând sub 15% din valoarea retailului de băcănie.

Citeste si:
Delhaize extinde parteneriatul cu Decathlon și oferă în magazine echipamente sportive

Optimismul românilor în ce privește finanțele proprii și perspectivele de angajare a scăzut brusc la debutul pandemiei (-22 pp respectiv -19 pp), rămânând însă mai ridicat decât nivelul țărilor vecine și decât media europeană. Totuși, 41% dintre românii din mediul urban declarau la sfârșitul anului trecut că sunt în continuare dispuși să cheltuiască suplimentar în perioada următoare și doar 13% au declarat ca nu le rămân deloc bani suplimentari.

Se observă o creștere a tendinței de economisire (43% dintre respondenti), în timp ce cheltuielile pe vacanțe, haine sau distracții s-au diminuat semnificativ.

Cresc promoțiile 

Marile rețele, dar și micii comercianți se întrec în oferte pentru a atrage cumpărătorii dornici de a își cheltui bugetul altă dată alocat poate unei vacanțe sau ieșirilor în oraș.

Citeste si:
Tex, brandul de modă al Carrefour, lansează prima colecție cu un designer român, semnată de Irina Schrotter

În toate categoriile se înregistrează o creștere accentuală a promoțiilor, însă băuturile alcoolice sunt cele mai intens promovate și și-au crescut importantă promoțiilor cu 5,3pp în T4 2020. Și băuturile non-alcoolice au încercat să impulsioneze consumul prin promoții și au înregistrat o creștere cu 4,7pp a ponderii acestora în totalul vânzărilor, în timp ce produsele alimentare (+2,1pp) și non–alimentare (+1,3pp) și-au menținut presiunea promoțională mai apropiată de cea anterioară în ultimul trimestru al anului 2020, deci în sezonul sărbătorilor.

După un Crăciun cu creșteri mai modeste - creștere de o singură cifra în decembrie, pe când în mod tradițional “luna cadourilor” înregistra anii trecuți creșteri de două cifre față de media lunară anuală, Paștele este așteptat cu încredere de marii jucători din industria de bunuri de larg consum. Ritmul de creștere al vânzărilor în sezonul sărbătorilor de primăvară va depinde de măsurile impuse de autorități, de evoluția temperaturilor, dar și de ofertele lansate către consumatori.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Banii de vacanțe și ieșit în oraș merg pe promoții: cât și de unde cumpără românii