Lectură de 6 minute

14 Oct 2021 - Interviuri și Analize

Afacerea suceveană cu bunătăți de pește Valeputna are planuri de modernizare: panouri fotovoltaice, noi cutii de ambalare din aluminiu și extinderea gamei de produse

Roxana Vasile

Afacerea cu bunătăți din pește Valeputna a fost fondat în urmă cu șase ani de Florin Irimescu, dar proiectul a fost gândit cu mai bine de patru ani înainte de lansare. Antreprenorul din Suceava își propune să introducă panouri fotovoltaice în spațiile de producție, dar și noi cutii de ambalare din aluminiu și vrea să stabilizeze gama de produse premium, unde se folosesc trufe, castane sau șampanie.

Investiția inițială în dezvoltarea afacerii cu pește s-a ridicat la 600.000 de euro și a fost folosită pentru deschiderea fabricii, achiziționarea echipamentelor și cumpărarea unei mașini. Ulterior, fondatorul a mai accesat un fond în valoare de 200.000 de euro, urmat de finanțări din partea acționarilor, totalizând aproximativ 1,2 milioane de euro până în acest moment.

Peștele provine din România de la mai multe păstrăvării, Valeputna neavând în acest moment propria păstrăvărie, fiind axat pe partea de procesare. Afacerea a început cu trei furnizori, dintre care unul certificat bio, fiind primul producător bio din catalog, iar Valeputna ajunge printre primii procesatori bio de produse din pește. Produsele sunt procesate într-o fabrică din Valea Putnei, comuna Bojorâta, județul Suceava, locul în care, spune Florin Irimescu, ar fi fost atestată prima păstrăvărie în 1896 și reușește să ajungă la o cantitate de aproximativ 30 de tone de pește procesat pe an.

Retail jobs

Valeputna folosește o rețetă de afumare a peștelui, care este inspirată din Scoția, dar are și o gamă de produse marinate și produse băițuite.

,,În ceea ce privește rețetele, a fost vorba pur și simplu despre curiozitate și pasiune și multă documentare în faza inițială și ulterior vizita la cât mai multe târguri. Este ceva special în modul în care băițuim și în care afumăm, cu trei lemne, în trei reprize diferite. După, avem rețetele în sine care sunt unice. Pentru un produs se începe cu o idee, apoi avem prima versiune și ajungem până la a șaptea sau a opta versiune până să lansăm produsul pe piață'', explică antreprenorul.

Gama de produse ValePutna

Primele produse Valeputna au fost păstrăvul afumat, păstrăvul în ulei, care acum a apărut și în varianta bio. Ulterior, din păstrăv afumat a fost făcută și o cremă de brânză și smântână. În prezent, procesatorul de pește are mai multe game în portofoliu: gama Eco, gama Bucovina, Cabanos, Crai nou, Trutta, Drag, Inima Bucovinei și Gourmandise, ultima gamă fiind realizată cu produse îndepărtate de partea tradițională și aduse în zona premium, folosind trufe, castane și șampanie în compoziție, toate fiind de inspirație franceză.

Citeste si:
Mega Image a deschis 56 de magazine în 2021, ajungând la peste 900 de unități în țară

Înainte de începutul pandemiei, o linie importantă din producție mergea în zona de HoReCa, producătorul distribuind preparate din pește la diverse evenimente și având amplasate food-court-uri la mai multe festivaluri organizate în țară, printre care și Untold și Neversea. Produsele Valeputna sunt comercializate acum în marile lanțuri de retail, printre care și Mega Image și Selgros. Preparatele din pește se găsesc și în mai multe băcănii locale din țară, în câteva restaurante și hoteluri precum Marriott și sunt prezente și în catalogul rețelei aeriene Blue Air.

,,HoReCa era canalul nostru de distribuție, vindeam direct în restaurante sau în food-baruri în interiorul mall-urilor. Doar că în 2020 am cam lipsit și închis zona asta, în primul rând zona de evenimente și apoi partea de food-baruri, iar în 2021 am mers doar pe partea de producție finită. În schimb, colaborăm pe partea de restaurante și hoteluri, precum Marriott, doar că și acestea au fost destul de afectate de pandemie. De curând am făcut un refresh la branding, suntem în lanțurile de retail, avem și site-ul, urmează să relansăm site-ul'', precizează Florin Irimescu.

Scăderi în pandemie, dar vânzări mai mari în online

Producătorul a observat o creștere a vânzărilor și în partea de online în timpul pandemiei, iar 5-10% din comenzi provin de la persoanele fizice. Astfel, în 2020, Valeputna a înregistrat vânzări de aproximativ 250.000 de euro, în scădere față de 2019, atunci când vânzările au fost de 450.000 de euro. În acest an, producătorul a înregistrat o creștere de 40-50% până în acest moment și se așteaptă să ajungă la 300.000 - 350.000 de euro până la finalul anului.

,,Noi am fi mulțumiți să vedem revenirea aceasta și credem că în doi ani putem recupera ce s-a pierdut în 2020, fără să fie nevoie să mai repornim partea de HoReCa, ci doar din partea de producție’’, explică Florin Irimescu.

Valeputna a renunțat la angajați în pandemie. Astfel, afacerea a pornit cu opt angajați, a ajuns la 35 în 2019, iar în 2020 și 2021, procesatorul de pește a funcționat cu 15 angajați, dintre care 11 persoane în producție, două persoane pe zona de livrări și două persoane pe partea de vânzări.

,,Te lovești de foarte multe lucruri când ai o afacere, probleme specifice industriei alimentare. În primul rând, noi intrând pe o piață oarecum de nișă, a peștelui, și apoi mergând pe produse premium, practic nișa s-a micșorat foarte mult. Noi am introdus produse pe piață care nu au mai fost introduse, produse inovative, iar una din probleme aici a fost: acceptarea produsului pe piață, care a durat un an sau doi.

Apoi a urmat construcția încrederii în brand, cu care ne-am ocupat în ultimii cinci ani. Te confrunți cu probleme logistice, probleme de colaborare cu partenerii, de stabilire a relațiilor comerciale, a condițiilor, încasările la curent încât să reușim să plătim la timp în felul acesta, am avut și probleme de finanțare în unele momente când am avut nevoie de dezvoltări'', precizează Florin Irimescu.

Valeputna a aplicat în acest an la un program guvernamental, Electric-Up, în urma căruia va primi finanțare pentru instalarea de panouri fotovoltaice în spațiile de producție. Procesatorul își propune să stabilizeze produsele pe segmentul premium și produse naturale, vrea să introducă noi cutii de ambalare din aluminiu, dar într-o variantă premium și diversificarea gamei de produse.

,,Eu, ca antreprenor, sunt foarte atent pe zona de alte opțiuni la pește, vegetale sau, cum au apărut recent, culturile de celule. Avem deja un început de colaborare cu o firmă din Germania și vedem unde ne duce. Gama de produse momentan vre­m să o stabilizăm'', spune Florin Irimescu.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Afacerea suceveană cu bunătăți de pește Valeputna are planuri de modernizare: panouri fotovoltaice, noi cutii de ambalare din aluminiu și extinderea gamei de produse