Lectură de 12 minute

27 Sep 2022 - Interviuri și Analize

Adrian Ariciu, CEO METRO: Nu există un cost pentru intrarea în franciza LaDoiPași

Otilia Caloian

Abonează-te pe  

Adrian Ariciu, CEO la METRO România, dezvăluie, într-un interviu exclusiv, acordat Retail.ro, care sunt paÈ™ii È™i costurile pe care trebuie să le plătească un antreprenor care vrea să-È™i deschidă un magazin LaDoiPaÈ™i, brand aflat sub umbrela METRO. Totodată, Adrian Ariciu ne vorbeÈ™te È™i despre planurile de viitor ale METRO în România, dar ne spune È™i de unde îÈ™i procură marfa din rafturi È™i cum îÈ™i stimuleză furnizorii.

  • Ce cifră de afaceri a înregistrat METRO în 2021?

În 2021, cifra de afaceri a METRO România a fost de 7,2 miliarde de lei, înregistrând o creÈ™tere de 19% față de 2020, fiind È™i cel mai bun rezultat de la intrarea companiei pe piață, în 1996. Această evoluÈ›ie s-a datorat, în special, dezvoltării accelerate a francizei LaDoiPaÈ™i, extinderii centrului logistic, care a asigurat o capacitate logistică optimă pentru a face față volumelor de marfă în creÈ™tere, precum È™i transformării digitale din cadrul companiei, care a contribuit la eficientizarea proceselor interne.

De altfel, aceÈ™tia sunt È™i pilonii de creÈ™tere pe care METRO continuă să-È™i concentreze eforturile: extinderea francizei LaDoiPaÈ™i, digitalizarea accentuată a serviciilor noastre, dezvoltând semnificativ modelul de business de tip multichannel, dar È™i de atragere de new business, atât din domeniul HoReCa, cât È™i revânzători, precum È™i optimizarea constantă a serviciului de livrare.

  • Pentru anul 2022 ce previziuni aveÈ›i vis-a-vis de cifra de afaceri?

Pentru anul 2022, ne păstrăm aceeaÈ™i direcÈ›ie strategică È™i ne vom concentra eforturile pe cei trei piloni de creÈ™tere, È™i anume: dezvoltarea unui ecosistem de soluÈ›ii digitale complete, care să asigure o operativitate È™i eficientizare ridicată ale afacerilor clienÈ›ilor profesioniÈ™ti din industria HoReCa È™i a revânzătorilor. În paralel, vom accelera procesul de food service delivery pentru asigurarea capacității de a deservi multichannel clienÈ›ii profesioniÈ™ti, fără sincope în aprovizionare È™i calitatea produselor È™i, bineînÈ›eles, al treilea pilon este extinderea francizei LaDoiPaÈ™i la 2.000 de magazine până în anul 2023, menÈ›inându-ne poziÈ›ia de lider al pieÈ›ei magazinelor de proximitate în regim de franciză.

  • Cât la sută din produsele comercializate de METRO provin din România?

De 26 de ani, de când a pătruns pe piaÈ›a locală, METRO a încurajat dezvoltarea producătorilor români. În toată această perioadă, am susÈ›inut È™i susÈ›inem în continuare afacerile locale.

Comercializăm o gamă variată de produse proaspete, pe segmentul de legume È™i fructe, pe care le cumpărăm de la producători autohtoni. În prezent, colaborăm cu peste 350 de furnizori, la nivel local È™i naÈ›ional, îndeosebi în ceea ce priveÈ™te produsele proaspete. Dintre furnizori, aproximativ 100 sunt producători de legume È™i fructe. Totodată, am ales ca produsele comercializate în magazinele din franciza LaDoiPasi să fie dezvoltate 100% cu producători locali.

În ceea ce priveÈ™te ponderea produselor româneÈ™ti în totalul cifrei de afaceri, în acest moment, ne raportăm undeva la 60%. Cu siguranță putem creÈ™te acest procent, cumpărând cât mai multe produse româneÈ™ti tot timpul anului, nu doar într-o anumită perioadă a anului.

  • Ce relaÈ›ie aveÈ›i cu producătorii români?

Portofoliul de furnizori al METRO România este foarte diversificat È™i include atât producători cu acoperire naÈ›ională, dar È™i producători locali, care furnizează marfă în magazinele aflate în proximitatea fermelor lor, ajungând să deservească un număr mare de clienÈ›i prin intermediul reÈ›elei noastre. În ceea ce priveÈ™te carnea de pasăre, această categorie este acoperită în proporÈ›ie de 90% de produse provenite din România. Atât carnea de porc, cât È™i carnea de vită din vitrinele cu vânzare asistată provin exclusiv de la producători români.

Citeste si:
Rețeaua LaDoiPași va lansa o aplicație mobilă dedicată: la ce informații vom avea acces
Rețeaua LaDoiPași va lansa o aplicație mobilă dedicată: la ce informații vom avea acces

Scopul nostru este de a susÈ›ine dezvoltarea afacerilor micilor producători È™i de a-i ajuta pe aceÈ™tia din urmă să îÈ™i rezolve principalele probleme, precum posibilitățile reduse de promovare. Astfel, prin parteneriatul cu METRO, fermierii primesc sprijin, consultanță, soluÈ›ii de colectare, monitorizare, distribuÈ›ie È™i o piață de desfacere a producÈ›iei, în magazinele reÈ›elei noastre.

Cu siguranță se poate face mai mult pentru a susÈ›ine valoarea adăugată în producÈ›ia din România. În prezent, planul METRO este de a avea produse româneÈ™ti tot timpul anului, nu doar sezonier, È™i de a colabora cu diverse cooperative pentru a asigura constanță. În ultimii ani, aceste cooperative s-au dezvoltat semnificativ.

Ce planuri noi aveÈ›i în România? La câte magazine METRO È™i LaDoiPaÈ™i intentionaÈ›i să ajungeÈ›i în următorii trei ani?

În ultimii doi ani, ne-am concentrat investiÈ›iile pe trei direcÈ›ii esenÈ›iale, care să răspundă cât mai bine provocărilor actuale, È™i anume: pe extinderea È™i modernizarea logistică, digitalizarea internă È™i lansarea de soluÈ›ii digitale pentru clienÈ›ii profesioniÈ™ti, precum È™i pe dezvoltarea francizei LaDoiPaÈ™i.

Una dintre investiÈ›iile companiei în 2021 a fost alocată extinderii È™i modernizării centrului One Roof, nucleul operaÈ›iunilor logistice, cu încă 10.000 mp, prin intermediul căruia reuÈ™im să valorificăm la maximum capacitatea logistică pusă la dispoziÈ›ia clienÈ›ilor noÈ™tri, pe termen mediu È™i lung. Acesta înglobează toate operaÈ›iunile de depozitare È™i distribuÈ›ie È™i are ca obiectiv atât integrarea în platformă a furnizorilor din zona de direct store delivery (DSD), cât È™i asigurarea unei capacități logistice optime, pentru a face față volumelor de marfă în creÈ™tere.

În ceea ce priveÈ™te digitalizarea ne-am axat pe transformarea digitală a companiei, pentru a îmbunătăți È™i eficientiza procesele interne, precum È™i pe dezvoltarea unui ecosistem digital pentru industria HoReCa È™i a clienÈ›ilor profesioniÈ™ti. Spre exemplu, am lansat platforma DISH, care oferă soluÅ£ii digitale pentru antreprenorii din industria ospitalităţii, scopul fiind de a asigura vizibilitate online ÅŸi de a creÅŸte eficienÅ£a afacerilor din sectorul HoReCa. Am continuat cu lansarea METRO APP, aplicaÈ›ie disponibilă atât pentru industria HoReCa, cât È™i pentru revânzători. AplicaÈ›ia oferă posibilitatea de a avea acces oricând la contul METRO, de a vedea cataloage active sau de a folosi cardul digital pentru accesul în magazin. Totodată, îÈ›i oferă posibilitatea de a vizualiza disponibilitatea produselor, în timp real, de a salva liste de cumpărături È™i de a accesa facturile în format digital. De altfel, este disponibil È™i serviciul de comenzi online, prin intermediul căruia, în maximum 24 de ore de la plasarea comenzii, clienÈ›ii primesc produsele comandate.

Legat de franciza LaDoiPaÈ™i, în anul 2021 ne-am dezvoltat rapid: am ajuns la 1.698 de magazine la nivel naÈ›ional. Anul trecut am deschis 407 magazine în toate regiunile țării. Recordul absolut de inaugurări l-am înregistrat în 12 octombrie 2021, când am deschis 22 de magazine într-o singură zi. În 2022, am ajuns la peste 1.850 de magazine inaugurate, iar până în anul 2023 avem obiectivul de a ajunge la 2.000 de magazine, păstrându-ne poziÈ›ionarea de cea mai mare reÈ›ea de magazine independente din România.

  • CâÈ›i angajati are METRO România? Care este salariul mediu? Dar cel minim? La câÈ›i angajaÈ›i intenÈ›ionaÈ›i să ajungeÈ›i în următorii trei ani?

Atât faptele, cât È™i cifrele arată că ne-am atins obiectivele de business din punct de vedere cantitativ È™i calitativ, dacă ar fi să judecăm din perspectiva angajaÈ›ilor care ne-au poziÈ›ionat ca Angajator de Top, atât în 2021, cât È™i în 2022. Realizările de până acum au fost obÈ›inute prin efortul È™i dorinÈ›a echipei METRO de a deservi, la standarde cât mai înalte, clienÈ›ii profesioniÈ™ti, conform nevoilor lor, de a contribui la succesul afacerii lor. AmbiÈ›ia È™i munca în echipă au fost unele dintre principalele motoare care au contribuit, alături de un model de business eficient, la atingerea tuturor obiectivelor noastre. Targetul meu a fost acela de a construi o echipă unită È™i angajată în îndeplinirea unei viziuni comune. Prin prisma pasiunii pe care o zăresc în rândul tuturor colegilor mei, pot spune că mi-am atins obiectivul. Salariul brut este doar o componentă a venitului unui angajat. Desigur, venitul este proporÈ›ional cu responsabilitățile È™i impactul rolului acestuia în organizaÈ›ie. În magazinele METRO, venitul mediu lunar brut al unui Consilier Vânzări Senior, de pildă, este de 5.300 RON. Aceste sume includ atât veniturile fixe, cât È™i componentele variabile (tichete de masă, bonusuri de vacanță, cupoane anuale de PaÈ™te È™i de Crăciun, bonus trimestrial de performanță, spor de 50% pentru 5 zile lucrate în tură de noapte, precum È™i alte bonusuri È™i sporuri, conform Contractului Colectiv de Muncă È™i politicilor de compensaÈ›ii È™i beneficii). Ne concentrăm pe îmbunătățirea constantă a pachetului salarial pe care îl oferim, atât ca recunoaÈ™tere a eforturilor depuse an de an pentru atingerea obiectivelor, cât È™i pentru a menÈ›ine competitivitatea pe piaÈ›a muncii. Spre exemplu, în prezent, nivelul mediu al venitului lunar brut pentru un Consilier de Vânzări Senior este cu 15% mai mare față de nivelul de anul trecut.

În România avem peste 3.800 de angajaÈ›i, iar în perioada următoare, avem peste 200 de locuri de muncă disponibile în echipa METRO România.

  • Cât costă deschiderea unui magazin LaDoiPasi? Care sunt zonele țării unde sunt solicitate cele mai multe francize? Cum se obÈ›ine franciza?

Nu există un cost pentru intrarea în franciza LaDoiPaÈ™i. Orice antreprenor care doreÈ™te să pornească o afacere, împreună cu METRO România, trebuie să fie dispus să investească în propria sa afacere, în funcÈ›ie de spaÈ›iul ce urmează să fie transformat, dar È™i de nevoile afacerii È™i comunității pe care o va deservi. Singurul cost fix constă într-o taxă lunară de 100 de euro.

În parteneriatul LaDoiPaÈ™i, investiÈ›ia este suportată atât de METRO, cât È™i de cel care porneÈ™te afacerea. ContribuÈ›ia METRO are loc atât la deschidere, cât È™i pe tot parcursul colaborării È™i vizează elementele de branding, dotări cu echipamente È™i suport IT, materiale promoÈ›ionale, campanii de promovare la nivel naÈ›ional, campanii de loialitate È™i aniversare, transfer de know-how È™i instrumente de lucru în retail. Suportul financiar pe care îl oferă METRO România pentru deschiderea magazinului poate ajunge până la 10.000 de euro, în funcÈ›ie de tipul de magazin. În ceea ce priveÈ™te investiÈ›ia pe care trebuie să o facă antreprenorul, valoarea medie se situează undeva la 50.000 de euro, în funcÈ›ie de nivelul de dezvoltare sau de suprafaÈ›a magazinului È™i poate ajunge până la 100.000 de euro.

Prin afilierea la franciză, proprietarii de magazine beneficiază din start de consultanţă pe toate zonele afacerii (branding, sortiment diversificat de produse, preÅ£uri competitive, transfer de know-how, echipamente moderne etc.) din partea METRO. La nivelul clienÅ£ilor, aceste beneficii se traduc prin posibilitatea de a accesa o gamă largă de produse, rapid, totul într-un spaÅ£iu care împrumută elemente din comerÅ£ul modern, dar păstrează acea familiaritate din comerÅ£ul tradiÅ£ional.

Pentru a deschide o franciză LaDoiPasi, solicitantul trebuie să ia legătură cu reprezentanÈ›ii METRO România – poate realiza acest lucru prin canalele de comunicare avute la dispoziÈ›ie: website, call-center sau campanii online. Este important ca solicitantul să aibă un spaÈ›iu comercial (proprietate personală ori contractat în chirie) È™i să fie dispus să pună în practică acest concept de franciză. După care, împreună cu proprietarul afacerii, se va realiza o analiză a zonei È™i a afacerii în cauză, analiză în urma căreia se vor stabili detaliile operaÈ›ionale. Ulterior, se trece la renovarea / remodelarea magazinului, respectiv la montarea elementelor de branding, în funcÈ›ie de tipul de magazin implementat, iar echipa de deschidere, alături de angajaÈ›ii magazinului, se vor ocupa de amenajarea rafturilor È™i vitrinelor frigorifice, precum È™i de implementarea planurilor de mercantizare. Ulterior, magazinul poate fi inaugurat, pentru a primi consumatorii din comunitate.

În ceea ce priveÈ™te maparea regională a francizei LaDoiPaÈ™i, solicitările de deschidere a magazinelor sunt răspândite uniform, pe întreg teritoriul României.

  • Cât la sută din vânzările METRO sunt în HoReCa?

Dorim să ne protejăm cota de piață în domeniul HoReCa È™i încercăm să o creÈ™tem în continuare, în primul rând prin serviciul de livrare. Există câteva lucruri de îmbunătățit pe acest segment, din punct de vedere al flexibilității È™i al orientării spre client.

În ceea ce priveÈ™te sectorul de traderi, într-adevăr, studiile de specialitate indicau, în urmă cu câÈ›iva ani, peste 100.000 de puncte de desfacere în comerÈ›ul tradiÈ›ional, în timp ce astăzi sunt 60.000 - 70.000. În portofolilul nostru numărăm, anual, 60.000 de clienÈ›i traderi, dintre care 40.000 cumpără lunar. Ce înseamnă acest lucru? Dacă privim către pieÈ›ele mature, comerÈ›ul tradiÈ›ional are în continuare o cotă de piață de aproximativ 20%. În România, cifra se situează undeva la 35% È™i este foarte probabil să scadă în continuare, dar comerÈ›ul tradiÈ›ional va rămâne un canal de distribuÈ›ie important pentru marea majoritate a producătorilor, atât locali, cât È™i internaÈ›ionali. METRO îÈ™i doreÈ™te să rămână distribuitor È™i partener al producătorilor locali pe acest segment, al canalului tradiÅ£ional.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri È™i Analize /  Adrian Ariciu, CEO METRO: Nu există un cost pentru intrarea în franciza LaDoiPaÈ™i